Orlandotips - Forum forum index Orlandotips - Forum
Gezellig praten over alles in Orlando

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in voor privé berichtenLog in voor privé berichten   InloggenInloggen 

Alweer wat geleerd

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Orlandotips - Forum forum index -> Zeg het maar
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marion

BerichtGeplaatst: Do 29 Jul 2010, 16:45    Onderwerp: Alweer wat geleerd Reageer met quote

Waarom vliegtuigvoedsel niet lekker is
Vliegtuigmaaltijden zijn onder vakantiegangers en zakenreizigers een geliefd onderwerp om over te klagen. Duits onderzoek toont aan dat er een reden is dat vliegtuigeten tegenvalt. En er is zelfs iets aan te doen.
Veelgehoorde kritiek is dat luchtvaartvoedsel smakeloos of saai is. Het zijn echter niet matige kokscapaciteiten die aan tegenvallende vliegtuigmaaltijden ten grondslag liggen. De eerste resultaten van Duits onderzoek wijzen uit dat de menselijke smaak sterk beïnvloed wordt door de omstandigheden in een vliegtuig.

Luchtvaartcateraar LSG Sky Chefs, onderdeel van vliegconcern Lufthansa, doet samen met het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer onderzoek naar vliegtuigeten.
De eerste resultaten, die begin dit jaar bekend werden, tonen aan dat zoute smaken in de lucht 20 tot 30 procent minder sterk zijn. Zoet is 15 tot 20 procent minder intens. Ook kruiden lijken een zwakkere smaak te hebben. Zuur en bitter daarentegen zijn smaken die nauwelijks beïnvloed worden door de omstandigheden.
Ook blijkt dat reuk, als gevolg van de droge vliegtuiglucht, minder goed wordt. Bijna 80 procent van wat mensen 'smaak' noemen, is eigenlijk geur, zo zegt een van de onderzoekers woensdag tegen zakenkrant The Wall Street Journal (WSJ).

Sterke smaken
De veranderde smaakperceptie aan boord van een vliegtuig betekent dat sterke smaken beter werken dan de mildere maaltijden. Kip en vis, met op de grond wellicht een subtiele smaak, lijken in de lucht al snel smaakloos. Een curry of een glas tomatensap blijken redelijk op smaak te blijven.

Nepvliegtuig
Om tot deze resultaten te komen verrees in een weiland bij het Fraunhofer Instituut een vliegtuigsimulator. Wetenschappers kunnen er vliegomstandigheden volledig nabootsen: luchtdruk, vochtigheid, geluiden en trillingen. Ongeveer honderd testpersonen deden tot nu toe mee aan het onderzoek.

Beter vliegeten
De tests moeten Lufthansa en zijn cateraar helpen om beter vliegeten te serveren. Een eerste optie is vooral maaltijden met sterke smaken te maken. Deze behouden voor vliegende eters meer smaak dan voeding met zachte, subtiele smaken.
Omdat niet iedereen altijd curry wil eten aan boord, kunnen ook de recepten van bijvoorbeeld visgerechten worden aangepast. Gewoon meer kruiden toevoegen, is echter een te simpele formule, zegt een andere onderzoeker tegen de WSJ. Bij een citroensaus zijn bijvoorbeeld weer minder citroen, maar meer kruiden nodig, voegt de wetenschapper daar aan toe.

Ook de wijnkeuze moet anders. De sommelier van Lufthansa heeft volgens de WSJ inmiddels een Amarone, een stevige Italiaanse wijn uitgezocht. Lichte wijnen verliezen volgens Fraunhof eerder hun smaak, waardoor de smaak van alcohol snel domineert. Een zware wijn blijkt in de lucht meer smaakvast.

Bron: http://www.z24.nl/bedrijven/voeding_drank/artikel_159013.z24/Waarom_vliegtuigvoedsel_niet_lekker_is.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Senna

BerichtGeplaatst: Do 29 Jul 2010, 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

leuk onderzoek en zo zie je maar weer.

Heb eigenlijk nooit problemen met het eten. vind het wel ok... geen topklasse maar ook niet vies
Need.magic

BerichtGeplaatst: Vr 30 Jul 2010, 7:50    Onderwerp: Reageer met quote

Zolang ze het zout maar niet opschroeven is het best.
Maar wij nemen al jaren vegetarisch eten en dat smaakt echt stukken beter!
WE GAAN BIJNA!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ryan en hannah

BerichtGeplaatst: Vr 30 Jul 2010, 8:56    Onderwerp: Reageer met quote

Achja, op de één of andere manier kan het me niet zoveel uitmaken, als het maar neutraal is. Op een vlucht van KLM naar Toronto kregen we ooit eens indiase Curry met kikkererwten. (keuze pasta or curry, maar de pasta was al op op het moment dat ze bij ons kwamen). En dat was echt ronduit vies. Veel te uitgesproken en spicy op zo'n lange vlucht! Ik heb gelukkig niet veel gehad, maar dat wát ik ervan gegeten heb, proefde ik 3 uur later nog!

Voorbereiding en reisverslag januari/februari 2010: http://hanenryangoflorida.blogspot.com
Naar boven
JKG

BerichtGeplaatst: Vr 30 Jul 2010, 14:23    Onderwerp: Reageer met quote

Kunnen ze ook uitleggen waarom chips en chocola wel goed blijven smaken? Laughing
Orangedevil
Moderator

BerichtGeplaatst: Vr 30 Jul 2010, 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ten eerste gruwel ik van het vliegtuig eten, alleen de geur al doet me aan een bejaardenhuis denken.
MAAR ik vind maar weinig lekker in de lucht. Cola en bier krijg ik bijna niet weg op een of andere manier terwijl het hier thuis niet aan te slepen is.
Ik krijg gewoon niet veel naar binnen daar op 10 kiliometer. Ik neem altijd tomatensap terwijl ik dat anders nooit drink.
Dombo

BerichtGeplaatst: Vr 30 Jul 2010, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

JKG schreef:
Kunnen ze ook uitleggen waarom chips en chocola wel goed blijven smaken? Laughing

Tja, natuurkundige verschijnselen.
Ons lichaam werkt onder verandering van druk niet altijd zoals we dat gewend zijn, kennelijk ook de smaakpapillen Crying or Very sad

Ga bijvoorbeeld eens een paar dagen diepe (scuba)duiken maken en dan meteen het vliegtuig in of een paar hoge bergpassen over.
Geeft over het algemeen ook resultaten waar je misschien niet zo 1,2,3 over zou nadenken.
Sylvia

BerichtGeplaatst: Ma 02 Aug 2010, 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

Orangedevil schreef:
Ik krijg gewoon niet veel naar binnen daar op 10 kiliometer. Ik neem altijd tomatensap terwijl ik dat anders nooit drink.

Grappig, ik heb dat precies hetzelfde, alleen neem ik appelsap....
tonrdam

BerichtGeplaatst: Ma 02 Aug 2010, 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

JKG schreef:
chips hebben een enorme overdosis aan smaak, check de labels maar, zout gehalte van chips is hoger dan van de zee Very Happy chocolade heeft als bonus dat je dezelfde fysieke reactie hebt op het eten ervan het voelt meer hetzelfde dan dat het smaakt

@dombo
geloof niet dat dat een goed idee is, sterker nog het wordt afgeraden duiken vlak voor je gaat vliegen
Dombo

BerichtGeplaatst: Ma 02 Aug 2010, 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

12 uur niet vliegen na 1 duik,
18 uur niet vliegen na 2 of meerdere duiken Wink
Regels van Padi.
Zelf hou ik 24 uur aan.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Orlandotips - Forum forum index -> Zeg het maar Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: